یاشیل   yaşil
یاشیل   yaşil

یاشیل yaşil

شجره نامه(تبار نامه)

 

 به نام خدا

تقدیر و تشکر

 قبل از هرچیز جا دارد از زحمات تمامی کسانی که در تهیه و تنظیم این تبارنامه کمک و همکاری داشته اند تقدیر و تشکر داشته باشیم.

 اولین کسانی که در گذاشتن سنگ بنای این شجره نامه تلاش بسیار کردند آقایان حاج احمد نظیری و زنده یاد حاج اسماعیل پور عزیزی یادگار دیگری از خود را پایه گذاری کردند و اگر همت و کمک ایشان نبود شکل گیری بنیاد این تبارنامه  با سوال روبرو می شد.


ازتلاش و پشتکار و پیگیریهای آقای صحابعلی مهدی زاده که نقش بسزایی در گردآوری این شجره نامه داشت سپاسگزاریم.


عذرخواهی به خاطر عدم درج القاب و عناوین و هچنین اشتباهات احتمالی : 

به خاطر درج عناوین و القاب اشخاص چند بار شجره نامه را اصلاح کردیم  ابتدا نام همه افراد را با القاب آنها درج کردیم مثلا حاج حسن یا کربلایی حسین بعد با این مشکل مواجه شدیم که آیا حاج حسن واقعا حج رفته یا به غلط مصطلح که به بزرگترها حاج آقا می گویند حاجی شده و همچنین  تشخیص القاب دیگری نظیر مهندس , دکتر ,  سرهنگ و.... نیز مشکلات خاص خود را داشت و اطمینان درخصوص  صحت و سقم آن نیازمند بررسی و تحقیق بود. لذا با مشورت با برخی از دوستان تصمیم گرفته شد تنها به درج اسامی شناسنامه ای افراد اکتفا شود. مگر در خصوص شهدا و برخی موارد که درج لقب, باعث شناسایی بهتر فرد میشد و بعضا لقب فرد از نامش جدا ناشدنی مینمود و به نوعی در آدرس دهی, آن فرد را خاص میکرد. 

 دوستی می گفت از این بابت نگران نباشید که کسی خرده بگیرد چرا که در بسیاری از ادعیه و شجره نامه های منتسب به ائمه نیز تنها به بیان اسم ایشان بسنده شده و القاب آنها درج نشده . 

با همه این احوال امیدواریم که عدم درج القاب را حمل بر بی احترامی نکرده و پوزش ما را از این بابت پذیرا باشید. 

این  شجره نامه اولین ویرایش بارگذاری شده در سایت است و از آنجائیکه بیشتر از شنیده ها و نقل قولها نشات گرفته ,یقین داریم که امکان وجود اشتباه بسیار است . لذا ضمن عذرخواهی از وجود نقایص و اشتباهات احتمالی , درخواست داریم ما را در تکمیل این اطلاعات یاری کنید.


مقدمه :  

 توصیه میشود قبل از ملاحظه شجره نامه مطالب زیر را مشاهده نمائید تا ضمن آشنایی با تعاریف و قراردادها و سوابق تاریخی موضوع , پاسخ سوالات احتمالی خود را از قبل گرفته باشید و ابهامات احتمالی مرتفع گردد.


تبارنامه  یا شجره نامه چیست؟ 

تبارنامه یا شجره‌نامه یا دودمانه یا نسب‌نامه فهرست منظمی‌است که نسبت افراد با یکدیگر را نشان می‌دهد؛ رایج‌ترین این نسبت‌ها، نسبت پدر و فرزندی‌است. در این گونه تبارنامه، در یک خانواده، نام پدران و فرزندان را به ترتیب پشت سر هم قرار می‌دهند. دوره زندگی هر فرد را تا وقتی که جای خود را به دیگری بدهد، نسل می‌نامند که واژه آن به معنی فرزند است. 

یک تبارنامه دربرگیرنده گروهی از انسان‌هاست که با یکدیگر پیوند خویشاوندی دارند. در وهله اول، تبارنامه بیانگر نسبت انسان‌ها با یکدیگر است. نسب‌نامه ساده‌ترین وسیله برای نشان‌دادن روابط افراد خویشاوند اعم از خویشاوندان نسبی و خویشاوند سببی‌است. 

یکی از کاربردهای تبارنامه‌ها، بازشناسی افراد هم‌نام از یکدیگر بوده‌است. 

تبارنامه‌ها ممکن است درست نباشند؛ به ویژه در مواردی که گذشت زمان و مرور ایام باعث فراموش شدن نام‌های افراد یک خاندان می‌شود.

 دانش مطالعه تبارنامه‌ها را نسب‌شناسی یا تبارشناسی می‌نامند. 

اطلاعات نسلی ونسب نامه ای در شکل ها و قالب های مختلفی می تواند نشان داده شود، مثلاً به صورت فهرست اجداد یا نمودار و شجره اجدادی. تبارنامه ها ، یا شجره نامه ها معمولاً به این صورت نمایش داده می شوند که نسل های قدیمی تر در بالا و نسل های جدید در پایین هستند. در یک نمودار(شجره ی) اجدادی، که به شکل یک درخت است که اجداد یک فرد خاص را نشان می دهند، بیشتر از بقیه ی انواع می توان شمایل درخت را دید، در بالا ها پهن تر از پایین است. در بعضی از این نمودار ها یک فرد در سمت چپ قرار می گیرد و اجدادش در راست. یک نمودار نسل نما یا اولادی، که تمام نسل فرزندان یک شخص را نشان می دهد، در بالا نازک و در پایین پهن است. شجره نامه ها می توانند قالب های مختلفی داشته باشند. بعضی می توانند نشانگر تمام فرزندان یک شخص باشند ، بعضی شاید شامل تمام افراد با یک نام خانوادگی باشند. 

یک تکنیک دیگرنمودار بادبزنی است که یک نیم دایره شامل حلقه های متحدالمرکز است ، شخص مورد نظر در داخلی ترین دایره است، دایره ی دوم دو قسمت می شود(هر قسمت یکی از والدین)، دایره ی بعدی چهار قسمت و به همین ترتیب ادامه می یابد. این نمودار هم اجداد پدری و هم مادری را نمایش می دهد. 

بلند ترین شجره ی موجود در دنیا تا به امروز شجره نامه ی فیلسوف چینی کنفوسیوس است و او از نوادگان پادشاه چینی به نام "تنگ" بوده. این شجره شامل ۸۰ نسل است و بیش از ۲میلیون عضو دارد. یک حرکت بین المللی که شامل ۴۵۰ شعبه بود، در سال ۱۹۹۸ آغاز شد تا این شجره نامه را دنبال کنند. یک ویرایش جدید از این شجره نامه در سال ۲۰۰۹ به مناسبت ۲۵۶۰ امین سالگرد تولد این فیلسوف چاپ شد که شامل ۱٫۳ میلیون فرد در قید حیات بود .


اولین شناسنامه در چه سالی و برای چه کسی صادرشد؟ 

تا کمتر از 100 سال قبل نه خبری از سجل و شناسنامه بود، نه سازمانی که تولد و مرگ و ازدواج و طلاق را ثبت کند. به جای آن، روحانیون، ریش سفیدان محله یا بزرگان قوم  بودند که وقایع تولد را در کتاب های مقدس ثبت می کردند. 

سوم دی ماه 1297 اولین شناسنامه ایرانی صادر شد. شناسنامه ای که صاحب آن دختری به نام فاطمه بود و صاحب شماره شناسنامه یک شد تا این روز برای همیشه روز ثبت احوال در ایران نام بگیرد.


اولین دوره سربازگیری در چه سالی بود؟ 

نخستین دوره مشمولان که به سربازی فراخوانده شدند،متولدین 1284خورشیدی بودند که در سال 1306به خدمت رفتند و گرفتن شناسنامه از سال 1306خورشیدی طبق قانون مصوب بهمن ماه اجباری شد.


نحوه انتخاب نام خانوادگی در ابتدا چگونه بود؟ 

گزینش نام خانوادگی ، معمولا از چند روش پیروی می‌کرد که یکی از آنها پیشه نیاکان در یک قوم است. محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد)، از دیگر شیوه‌های متداول انتخاب نام خانوادگی بوده است. گاهی هم یک نام خانوادگی بر اساس شغل یا حرفه  یا یک ویژگی بدنی یا فیزیکی بازمی‌گشت.و از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نام‌های خانوادگی خوانده می‌شوند.


برخی از سوالاتی که ممکن است با دیدن این شجره نامه به ذهن برسد .


1-    اگراین شجره نامه مربوط به طایفه خاصی است , چطور نام برخی افراد در اینجا به چشم میخورد ؟ 

پاسخ : این شجره نامه , نوادگان محمود علی و نسل وی را نشان میدهد, چه دختران چه پسران و چون  نام خانوادگی  پدر برای فرزندان انتخاب میشود لذا با وصلت زنی از یک تبار با تباری دیگر نام خانوادگی فرزندان و نوادگانش چیزدیگری خواهد شد.ولی هویتش تغییر نمیکند و باور ما در تنظیم این شجره نامه این بود که نام خانوادگی مجازی است و در طول دوران دستخوش تغییر قرار میگیرد ولی آنچه مهم است و قابل تغییر نیست ملکولهای عامل انتقال وراثت یا همان دی ان ای (DNA) است (*)که اطلاعات ژنتیکی را در خود ذخیره کرده و توسط ژنها از نسلی به نسل بعد منتقل می کند و این عوامل  وراثتی نه زن و مرد می شناسد و نه نام و نام خانوادگی و این آن چیزی است که ملاک اصلی ما در تهیه شجره نامه بوده .


*دی ان ای مولکولی است که نقش اصلی ذخیره دراز مدّت اطلاعات ژنتیکی را به عهده دارد و حاوی دستورات ژنتیکی مورد استفاده برای رشد و نمو و کار کرد همه جانداران است. DNAرا اغلب با مجموعه‌ای از نقشه‌ها مقایسه می‌کنند، چرا که حاوی دستورات مورد نیاز برای ساخته شدن تمام اجزای دیگر سلول‌ها است. این اطلاعات  توسط  اجزایی بنام ژن حمل میشوند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میگردند


2-    معمولا در شجره نامه ها نسل پدری  مورد توجه است  و فقط نام مردها و فرزندان پسر در شجره نامه ها آورده میشود چرا در شجره نامه ای که شما تهیه کردید نام زنها و دخترها هم وجود دارد؟

پاسخ : باور ما براین است که هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو به عنوان ارکان اصلی خانواده مطرح بوده  لذا به تفکر طالبانی  که زنها را در سرشماری  نفوس به عنوان جمعیت به حساب نمی آورند اعتقاد نداشته و به طرفداران این عقیده میگوئیم اگر در صدر اسلام هم این تفکر دنبال میشد و نام حضرت فاطمه که یک زن بود , در تبارنامه ائمه نمی آمد آن وقت چطور میتوانستیم امامان را به حضرت محمد(ص) منتسب کنیم و آنها را ذریه رسول خدا بخوانیم؟ درحالی که پیامبر پسر نداشت.و همچنین همه کسانی که سید هستند و ذریه رسول الله  نامیده میشوند همه از طریق حضرت فاطمه (س) به پیامبر منتسب میشوند.


3-    چگونه میتوانیم اطلاعاتی را که در شجره نامه درج شده اصلاح  یا تکمیل کنیم ؟ 

پاسخ : موارد را میتوانید در ذیل همین خبر درج کنید و یا از طریق ایمیل mehdizadeh.blogsky@yahoo.com برایمان  ارسال کنید تا اصلاحات لازم را انجام دهیم.و در صورت ممکن با ارسال عکس و درج نام صاحب عکس به آدرس ایمیل ما را در تکمیل مشخصات افراد یاری نمایید.


4-    نحوه  مشاهده  اطلاعات این شجره نامه  چگونه است ؟

پاسخ :با کلیک بر روی لینک درج شده در انتهای این یادداشت و سعی شود از مرورگر گوگل کروم برای مشاهده استفاده شود.


5-    این شجره نامه  چند نسل را شامل میشود؟

پاسخ : برای افراد مختلف فرق دارد, ولی در بسیاری موارد 10نسل را دربر می گیرد.


6-    انگیزه ها و دلایل تهیه  شجره نامه  چه بوده ؟ 

پاسخ : درآموزه های دینی و فرهنگی ما توصیه شده که اصل و نسب خود را بدانید و تاریخ را مطالعه کنید و درس بگیرید. و همچنین گفته شده مستحب است, هر شخص تا هفت نسل خود را شناسایی کرده و نامشان را بداند. این یکی از مهمترین دلایل تهیه این تبارنامه بوده . 

 یکی دیگر  از اهداف اساسی این بوده که اجازه ندهیم  نسبتها و وابستگی ها طی زمان  کمرنگ شده و به فراموشی سپرده شود . چون اعتقاد ما براین است که وابستگی باعث همبستگی میشود. لذا فکر کردیم  اگر افراد نام خود را درکنار یکدیگر ببینند و این وابستگی را حس کنند شاید عاملی برای قرابت و نزدیکی و همبستگی باشد. 

 در دوره ای که شجره نامه تهیه میشد متوجه شدیم که خانواده  بزرگ خمسی ها خیلی خیلی بزرگتر از آن چیزی است که تصور می کنیم  و حیف است که این خانواده بزرگ  به طورکامل شناسایی نشده و از پتانسیل و توانمندیهای آنها استفاده نشود . تهیه این شجره نامه شاید عاملی باشد جهت نزدیک کردن این خانواده بزرگ برای انجام امور بزرگتر و اهداف والاتر.


7-    منابع تهیه این شجره نامه چه بوده و تاچه میزان صحیح است؟ 

پاسخ : منبع مکتوبی در این خصوص وجود نداشته , بخشی از اطلاعات به صورت شفاهی و سینه به سینه و بخشی تلفنی از بزرگترها آن هم به استناد شنیده ها و دیده هایشان اخذشده و بخشی دیگر از اسناد و مدارکی نظیر مبایعه نامه ها , صلحنامه ها, تقسیم نامه ها و... قدیمی استخراج شده و سعی شده حتی الامکان اطلاعات استخراج شده از اسناد با شنیده ها و گفته تطبیق داده شده و مغایرتهای احتمالی مرتفع گردد. لذا بدیهی است به دلیل فقر منابع اطلاعاتی  اشتباهات و نواقصی  وجود داشته باشد که انشاالله به کمک همشهریان گرامی , به مرور اشتباهات رفع شده و شجره نامه  تکمیل شود.


8-    چرا نام همسران افراد در شجره نامه آمده؟

پاسخ : باتوجه به اهداف برشمرده فوق قصدمان فقط تهیه شجره نامه نبود بلکه نسب نامه نیز مدنظر بوده تا بتوانیم به این وسیله نسبتهای سببی افراد مشخص شده و ارتباطات, شفاف تر شده و باعث آشنایی بیشتر خانواده ها با یکدیگر گردد. 


9-    چرا نام برخی از افراد و حتی خانواده ها تکراری آمده؟ 

پاسخ :  دلیل تکرار وجود ازدواجهای فامیلی است و طبیعی است که نوادگان محمود علی اگر با هم ازدواج کنند برخی اسامی تکراری خواهند شد. و این از محاسن این نوع شجره نامه هاست چرا که هر شاخه ای به صورت مجزا اگر دیده شود , کلیه افراد آن تبار را شامل میشود.

 

* درصورتیکه اینترنت پرسرعت استفاده نمی کنید پس از کلیک برروی لینک زیر باید لحظاتی صبرکنید

*  برای مشاهده بهتر توصیه میشود از مرورگر اینترنت گوگل کروم استفاده فرمائید.

* ازگوشی های تلفن هوشمندنیز میتوانید برای مشاهده شجره نامه استفاده کنید 

 

لطفا پس از مشاهده تبارنامه به این صفحه برگشته ونظر بدهید


  برای مشاهده شجره نامه کلیک کنید

خمس(اویسی)



عکس ارسالی